Tekort ASH in één jaar weggewerkt

In september meldde Huibers aan de academieraad dat de academie een tekort van ruim twee ton had. Dat was ontstaan doordat het onderwijs van de ASH de afgelopen drie jaar structureel te duur was. Zo was er te veel geld uitgegeven aan gastdocenten.

Een andere kostenpost was de aanstelling van een adjunct-directeur bij de academie. De 70.000 euro die dat kostte, neemt de Raad van Bestuur voor haar rekening. Die besliste begin dit jaar dat er een adjunct moest komen. Als het de academie lukt om volgend jaar op de begroting een overschot van 145.000 euro te creëren, is er volgens de raad geen probleem meer bij de academie.

Academiedirecteur Huibers denkt het overschot te kunnen realiseren door de grote instroom van eerstejaars; zo’n 120 meer dan vorig jaar. Meer studenten leveren de academie meer geld op. Bovendien kunnen bezuinigingsmaatregelen in 2008 uitgesmeerd worden over twee studiejaren: het huidige en studiejaar 2008/2009.

‘Ik ben er trots op dat we in één jaar onze problemen kunnen oplossen en daarna onze eigen broek kunnen ophouden’, zegt Huibers. Hij benadrukt dat de academie ook met deze begroting goed onderwijs kan geven en ontwikkelen en een adequaat personeelsbeleid kan voeren. Als het studentenaantal ook volgend jaar weer groeit, ontstaat er bovendien weer vacatureruimte. [SW]