Tilburg viert honderdste verjaardag Oscar Niemeyer

Niemeyer is een van de belangrijkste moderne architecten. Hij staat bekend  om het gebruik van vrouwelijke lijnen en dynamische vormen. ‘Dat die man honderd wordt, is een hele prestatie’, zegt Michiel Smits, Architectuurstudent en een van de organisatoren van het feestje in Tilburg. ‘Niemeyer rookt sigaren, daar word je eng van. In documentaires zie je hem constant roken.’ Twee jaar geleden is de Braziliaan nog in het huwelijk getreden met zijn zestigjarige secretaresse. Hij ontwerpt nog steeds. ‘Die man sterft met een pen in zijn hand’, voorspelt Smits.

De student vindt het Praça dos Três Poderes (Het plein der drie machten) het mooiste werk van de Braziliaanse architect. ‘Al is het wel lastig om een keuze te maken, hij heeft zoveel moois gemaakt.’ In 1996, op de respectabele leeftijd van 89 jaar, ontwierp Niemeyer wat velen beschouwen als zijn belangrijkste werk: het MAC (Museu de Arte Contemporânea, het Museum van de Moderne Kunst) in Niterói.

Het leven van Niemeyer leest als een jongensboek. Hij sloot zich in 1945 aan bij de Braziliaanse communisten. Toen in 1964 de militairen aan de macht kwamen, werd de architect verbannen naar Frankrijk. Twintig jaar later werd Brazilië weer een democratie en Niemeyer keerde terug. Hij werd zelfs Minister van Architectuur en Stedenbouw.

De architectuurstudenten zijn bezig met een website over Niemeyer. Deze is hier te vinden. [AR]