Twee winnaars Avans scriptieprijs

In de collegezaal in Tilburg presenteerden de vijf genomineerden gisteren hun scriptie. Wie er bij was, kreeg een goed beeld van de diversiteit aan kennis bij Avans. Van een marktonderzoek in opdracht van een Turks meubelbedrijf, tot onderzoek naar botontkalking bij vrouwen.

De twee winnende scripties kregen hetzelfde aantal punten. ‘Je kunt dan net zolang doorpraten tot je een winnaar hebt’, zei Frans van Kalmthout lid van het Raad van Bestuur van Avans. ‘Maar als je twee scripties hebt, van hetzelfde hoge niveau, kun je ook twee winnaars aanwijzen.’

Beide scripties vielen bij de jury op vanwege hun actualiteit, maatschappelijke relevantie en passie voor het onderwerp. De scriptie van Meta Posthumus gaat over symbolen en rituelen. Zij heeft een lesmethode ontwikkeld waarmee moeilijk lerende kinderen leren wat de symbolische waarde van een voorwerp kan zijn. Lisette Bakker heeft onderzoek gedaan naar de uniformiteit van schuldsanering bij Nederlandse rechtbanken. Haar scriptie heeft mede geleid tot een wetsontwerp.

Beide oud-studenten ontvingen een bedrag van 1500 euro. De overige genomineerden kregen 150 euro. Meer over de Avans scriptieprijs en de vijf genomineerde scripties is te vinden in Punt 05 die vanaf vandaag in de bakken ligt. [AR]