Twentse studenten boycotten universiteitsraad

De studenten van de fractie ‘UReka’ willen met hun boycot afdwingen dat een neutraal persoon raadsvoorzitter wordt. Momenteel wordt deze door de raadsleden uit hun midden gekozen. De voorzitter is dus gelieerd aan een partij en heeft ook stemrecht. De kwestie sleept al jaren, zegt UReka.

Een bedroevende gang van zaken, vindt het college van bestuur, maar het verwacht weinig hinder te ondervinden van de boycot. Als er niet voldoende leden komen opdagen in de universiteitsraad, zodat de raad niet kan instemmen met voorgelegde besluiten, ‘betekent dit niet dat het college deze besluiten niet zou kunnen uitvoeren’, aldus een woordvoerder.

Toch spreekt onderwijsjurist Peter Kwikkers van adviesbureau TriasNet van een ‘klassieke patsituatie’. Zonder instemming kan het bestuur bijvoorbeeld geen nieuw instellingsplan of studentenstatuut doorvoeren. Ook voor beleid omtrent kwaliteitszorg is de instemming van de raad nodig.

‘Het bestuur heeft niet veel juridische mogelijkheden’, meent Kwikkers. ‘Want het is zeer twijfelachtig of een geschillencommissie of rechter zich bevoegd acht hierover een uitspraak te doen. Misschien zit er juridisch gezien niets anders op dan wachten tot de volgende verkiezingen.’

Volgende week staat het eerste punt op de agenda waar de universiteitsraad instemmingsrecht op heeft: verruiming van de topsportregeling. Die gaat dus voorlopig niet door. [BB/HOP]