Amsterdamse BV huisjesmelker van het jaar

LSVb en Rood verzamelden een indrukwekkende lijst met klachten over Direct Housing. Zo krijgen huurders geen contract van het bedrijf en mogen ze hun adres niet doorgeven aan de gemeente, ontvangen studenten hun borg niet terug als ze verkassen, en worden bedreigd met de komst van lastige buren als ze geen plaats willen maken voor een renovatie. Bovendien vraagt de huisjesmelker vaak veel meer huur dan volgens de normering van het ministerie van VROM mag.

De SP benut de verkiezing ook dit jaar weer om aandacht te vragen voor malafide verhuurders. Kamerlid Renske Leijten – een van de juryleden – zal minister Vogelaar wijzen op de gevolgen van de woningnood onder jongeren en studenten. Ook op lokaal niveau gaat de partij zich inzetten tegen uitbuiting op de krappe woningmarkt.

Direct Housing heeft de beker niet officieel in ontvangst genomen. Degene die de deur open deed zei van niets te weten. Ze liet de actievoerders wel binnen om de beker achter te laten op een bureau.

Vorig jaar werd de Utrechtse huisbaas Betty Chang tot huisjesmelker van het jaar gekroond. Die werd daarop hard aangepakt door de gemeente. Zo kregen al haar panden de brandweer over de vloer om de veiligheid van de panden onder de loep te nemen. Voor een aantal huurders had dat gevolgen: zij moesten verhuizen naar een veilige woonruimte.

Overigens Direct Housing  is een veel grotere speler op de kamermarkt dan Chang. De kersverse kampioen heeft naar verluid zo’n achthonderd kamers in de verhuur. Chang had slechts plaats voor 36 studenten.

Het Amsterdams Steunpunt Wonen kan niet reageren op de uitverkiezing van de huisjesmelker. De organisatie is op vrijdag gesloten.  Een woordvoerder van de Woonbond laat desgevraagd weten niet bekend te zijn met Direct Housing. ‘Maar de LSVb en Rood hebben hun zaken op dit punt altijd op orde. Het is goed dat ze foute verhuurders aanpakken.’ [TdO/HOP]