Bange tijden voor stagiaires in Suriname

De vier slachtoffers zijn in hun eigen woning in Paramaribo-Noord misbruikt en bedreigd met een vuurwapen. De Surinaamse politie maakt jacht op de man, die het op alleenwonende blanke vrouwen heeft voorzien. Volgens de Surinaamse politie observeert hij zijn slachtoffers voordat hij toeslaat.

De man maakte zijn eerste slachtoffer in mei vorig jaar, zijn laatste misdaad is van 28 december jongstleden. De politie beschikt over een goed signalement van de man. Uitgebreid buurtonderzoek leverde niets op, daarom is de zaak nu naar buiten gebracht.

Voor zover bekend lopen er op dit moment geen studenten van Avans stage in Suriname. Van Sociale Studies in Breda, Fysiotherapie en de Pabo vertrekken er binnen enkele weken wel een aantal die kant op. Minke Starink, derdejaars Pabostudent in Breda, heeft een ticket om op 9 februari af te reizen naar Paramaribo. ‘Ik hoop dat ze de dader voor die tijd te pakken hebben’, zegt ze.

Ondanks de slechte berichten is ze nog steeds van plan om te gaan. ‘Overal loopt wel een gek rond. Als je daar rekening mee moet houden, dan kun je nergens meer heen’, vindt ze. ‘Ik ga met een Marokkaans meisje, zij valt daar misschien niet zo op. Zelf heb ik donker haar, maar ik ben natuurlijk wel blank. Als we bij elkaar blijven, moet het goed gaan.’

Daarbij is de reis al betaald, ze heeft zo’n duizend euro uitgegeven aan tickets en inentingen. ‘Erg veel geld, dus het zou zonde zijn om niet te gaan. Het ligt aan de adviezen van Avans of ik mijn besluit om te gaan nog in heroverweging neem.’

De politie adviseert stagiaires om niet laat in de avond of vroeg in de morgen alleen de straat op te gaan. Als zij het vermoeden hebben dat ze achtervolgd worden, moeten ze niet naar huis rijden, maar naar de dichtstbijzijnde politiepost. De slachtoffers zijn inmiddels teruggereisd naar Nederland en België. [EvG]