Cabaret en diepgang bij Studium Generale

Projectleider Studium Generale en docent Filosofie en Ethiek Miriam van Reijen is het hele jaar door op zoek naar mensen voor Studium Generale. ‘Je leest artikelen in de krant, gaat naar andere lezingen en mensen melden zichzelf aan. Het moet te maken hebben met Social Work, maar verder gaat dan wat in het onderwijs zit. Maatschappelijke relevantie is ook belangrijk.’ In totaal worden er elk schooljaar acht lezingen gegeven.

Dit jaar komt voor het eerst een cabaretier zijn zegje doen. ‘Dat is fantastisch, eens iets anders. Ik had over hem gelezen in de krant en ben naar zijn voorstelling gegaan. Ik heb hem daarna meteen gevraagd voor Studium Generale’, vertelt Van Reijen. De cabaretier in kwestie is Mark Wagemakers , een 19-jarige jongen uit Standaardbuiten die drie en een half jaar opgenomen is geweest vanwege een meervoudige complexe ontwikkelingsstoornis. Daar gaat zijn voorstelling over.

‘Traditiegetrouw gaat de lezing in de maand van de filosofie over filosofie, verder probeer ik elk schooljaar iets internationaals te hebben en vind ik het belangrijk om de lectoren van Avans onder de aandacht van studenten te brengen’, zegt Van Reijen. Het ‘internationale’ zijn dit jaar Palestijnse studenten, de Avanslectoren die dit schooljaar een lezing verzorgen zijn Sietske Dijkstra van het lectoraat Vrouwenopvang en Huiselijk Geweld en Hans Moors, lector Integrale Veiligheid.

Ook oud-studenten geven geregeld een lezing. ‘Die bieden zich meestal zelf aan. Ik vind die lezingen belangrijk omdat ze motiverend zijn voor de studenten. Zij leren op die manier wat ze met hun studie kunnen gaan doen.’

Van Reijen hoopt dat nog meer studenten de weg weten te vinden naar het Studium Generale. ‘De belangstelling blijft nog wel achter, zeker als je ziet hoeveel energie we in de PR stoppen. Bij universiteiten wordt het Studium Generale beter bezocht.’ Aan populaire thema’s zoals pokeren zal ze echter niet snel beginnen. ‘Misschien kies ik te weinig “waan van de dag” onderwerpen, maar een volle collegezaal is niet mijn eerste intentie.’

Studium Generale 2008 wordt op 14 februari afgetrapt door lector Sietske Dijkstra met een lezing over geweld binnen relaties. Mark Wagemakers treedt op 28 februari op met zijn voorstelling Eigen-zin(nig) en op 13 maart vertelt oud-student Rosalie van der Kooij over crisisopvang van kinderen tussen de 0 en 12 jaar. Alle lezingen beginnen om 14.40 uur in collegezaal HF003 aan de Hogeschoollaan in Breda. [AR]