Culturele verschillen tijdens Markstrat

Quimper – Eindelijk was het dan zover, zaterdag 19 januari om 9.00 uur vertrok de groep naar Quimper in Bretagne.

Met twee auto's, want vliegen en treinen bleek te duur. Na een goede reis begon de game de volgende dag met twee oefenrondes. Markstrat is een van de beste marketing games in de wereld, maar ook best gecompliceerd, zeker als je er voor een eerste keer mee te maken hebt. Alle aanwezige docenten en student-assistenten probeerden met man en macht de studenten (75 studenten uit tien landen) op de rails te zetten zodat ze de volgende dag goed konden starten.

De game is georganiseerd door Dukenet, een netwerk van tien Europese universiteiten en hogescholen rond het vakgebied marketing. AM-docent Ton Perlo is voorzitter van het netwerk en Marjolein Rojo is projectleider vanuit AM.

Tijdens de eerste twee dagen al is het spannend en verrassend om te ervaren hoe culturele achtergronden en verschillen doorwerken in allerhande zaken. Een game georganiseerd door Denen (zoals vorig jaar) is qua organisatie en planning een paradijs vergeleken met een game georganiseerd door Fransen. De Denen organiseerden alles tot op de minuut. Soms tot ongenoegen van de zuidelijke Dukenet-partners. De Fransen daarentegen organiseren letterlijk met de Franse slag. Dus kan het zomaar voorkomen dat je samen met honderden Franse studenten in de rij staat voor de lunch en daar eigenlijk helemaal geen tijd voor is. En dat weer tot ongenoegen van sommige noordelijke Dukenet-partners. Maar de partners zijn na dertien jaar samenwerking inmiddels zo op elkaar ingespeeld en gesteld, dat dergelijke verschillen geheel geaccepteerd en onderkend worden. En dat leidt vaak tot hilarische momenten.

Gisteren presenteerden de groepen hun concept business plan en spelen zij drie ronden. Wordt vervolgd.

Deze week doet docent Marjolein Rojo verslag van de belevenissen van studenten in Bretagne.