Dé Europese studentenvereniging

AEGEE (Association des États-Généraux des Étudiants de l’Europe) is in 1985 opgericht in Parijs, na een congres over Europese integratie. Momenteel hebben ze meer dan vijftienduizend leden in 42 landen. Ook in Tilburg zit een ‘local’, met zo’n veertig leden. Maar slechts een handjevol daarvan komt van het hbo.

Opvallend bij AEGEE is het internationale karakter van de vereniging. Er zijn meer dan 250 locals, in de meeste Europese universiteitssteden kun je wel een afdeling vinden. En die afdelingen staan allemaal in contact met elkaar. Als een AEGEE-lid bijvoorbeeld een slaapplaats nodig heeft in Parijs, wordt er contact opgenomen met de AEGEE in Parijs die dan een slaapplaats probeert te regelen.

Ook organiseren de leden van AEGEE de Summer Universities. Dan gaan dertig tot veertig leden twee weken naar een andere AEGEE-stad om daar bijvoorbeeld een taalcursus te volgen. Voor een Summer University betaal je ongeveer 150 euro. Daar krijg je een slaapplaats, twee maaltijden per dag en er worden allerlei activiteiten van betaald. Wel moet je nog je eigen reiskosten betalen.

De vereniging is verplicht om al hun activiteiten zo goedkoop mogelijk te houden zodat leden uit armere landen ook kunnen deelnemen. Lidmaatschap van AEGEE kost in Tilburg dertig euro per jaar. [TS]