Grenzen Social Work vervagen

Around the world in 2 days is de titel waaronder elf vierdejaarsstudenten Social Work in Breda de tweedaagse internationale manifestatie hebben opgezet. Op 28 en 29 januari zijn alle studenten Social Work uit Den Bosch en Breda plus studenten van de Pabo en Gezondheidszorg welkom bij de Bredase kunstacademie St. Joost.

‘Ik wilde eigenlijk stage in het buitenland lopen, maar daar is het nooit van gekomen’, vertelt Samantha Fu, een van de organisatoren van het event. ‘In de opleiding is daar ook weinig aandacht aan besteed.’ Zij hoopt dat de manifestatie een eerste aanzet is om de blik van Social Work internationaler te maken. ‘Het valt mij nu op hoeveel internationale kanten er aan ons beroep zitten. Veel medewerkers van hulporganisaties zoals bijvoorbeeld het Rode Kruis hebben een Social Work-achtige opleiding gedaan.’ Zelf zou zij ook wel in het buitenland willen gaan werken als Social Worker.

Tijdens de tweedaagse manifestatie staan er niet alleen maar standjes met folders. ‘Nee dat wilden we per se niet. We hebben veel workshops georganiseerd waar studenten actief aan mee moeten doen, dan word je meer geprikkeld’, vertelt Fu. Een voorbeeld hiervan is de workshop van Sondela, een organisatie voor traumaverwerking door middel van sport. Studenten gaan daarbij op krukken voetballen. ‘Dat is een spel dat Sondela uitvoert in het buitenland’, zegt Fu.

Behalve de workshops, van bijvoorbeeld War Child, is er ook een modeshow ‘culturen’ en zal Social Work-docent Colin den Braber in een lezing stilstaan bij de verschillen in normen en waarden van diverse culturen. Studenten die meteen meer willen weten over buitenlandse stages, kunnen praten met ervaringsdeskundigen, namelijk studenten die al zo’n stage hebben gedaan. Medewerkers van het International Office van Avans zijn aanwezig om meer informatie te verschaffen over de mogelijkheden van stages in het buitenland. Ter afsluiting gaan op maandag de voetjes van de vloer met Afrikaans dansen en op dinsdag met djembé.

Het hele programma is hier te vinden. [AR]