Hogeschool Zeeland kan opgelucht ademhalen

Vanwege creatief boekhouden met buitenlandse studenten legde het ministerie van OCW de Hogeschool Zeeland in 2005 een boete van negentien miljoen euro op. Maar de hogeschool mocht absoluut niet failliet gaan. De toenmalige VVD-staatssecretaris Mark Rutte zegde direct een betalingsregeling toe.

Toch dreigt het hoger beroepsonderwijs uit Zeeland te verdwijnen. De instelling is naar eigen zeggen in financiële problemen door de fraudeclaim. Om de hogeschool overeind te houden, schenkt het ministerie de komende vijf jaar tien miljoen euro. Voorwaarde is dat het onderwijs merkbaar vooruitgaat. Provinciale Staten, ook gevoelig voor de klacht van de hogeschool, overweegt er nog vijf miljoen euro erbovenop te leggen.

Officieel willen het ministerie en de hogeschool geen verband leggen tussen deze extra subsidie en de zware boete. Toch is duidelijk dat de overheid de pijn van de negentien miljoen grotendeels wegmasseert. Alles bij elkaar is er nog maar vier miljoen euro over om terug te betalen.

De overheid hoopt dat een verbeterde Hogeschool Zeeland de vergrijzende provincie aantrekkelijker zal maken als vestigingsplaats voor bedrijven. Misschien komen er dan ook meer jongeren wonen.

Aan bestuursvoorzitter Adri de Buck zal het niet liggen. Hij wil zijn hogeschool flink onder handen nemen. Het rendement van de opleidingen moet bijvoorbeeld verbeteren door de kleinschaligheid van de hogeschool te benutten. Verder wil hij nieuwe opleidingen aanbieden rond Zeeuwse thema’s als toerisme en water. [BB/HOP]