Nederlandse student relaxed over baankansen

Dat blijkt uit The European Student Barometer 2007 van het Duitse onderzoeksinstituut Trendence, dat jaarlijks de carrièreverwachtingen van studenten peilt. In de enquête zijn veertigduizend ouderejaars studenten business en techniek van vierhonderd instellingen in achttien landen bevraagd. Op verzoek zijn de Nederlandse resultaten uitgesplitst in hbo en wo-antwoorden.

De universitaire techniekstudenten lijken het meest zelfverzekerd. Ze verwachten hooguit zeven sollicitatiebrieven te hoeven schrijven voor ze hun eerste baan vinden. Ook de techniekstudenten in het hbo blijven met acht brieven ver onder het Europese gemiddelde van twintig. Studenten van economische opleidingen denken acht (wo) en twaalf (hbo) brieven nodig te hebben tegen een Europees gemiddelde van 25. Ter vergelijking: Franse studenten vullen in dat ze 36 sollicitatiebrieven moeten schrijven.

Duitse studenten verwachten voor hun eerste baan bijna 48 uur per week te moeten werken. Nederlandse universitaire studenten vinden een werkweek van 42 uur mooi genoeg (het Europese gemiddelde) en hbo-studenten willen de deur na veertig uur achter zich dicht kunnen trekken. Daar staat tegenover dat ze genoegen nemen met een startsalaris van ongeveer 27 duizend euro. Ver onder de 40 duizend euro die de Duitse business-studenten zich wensen.

Van de Europese business-studenten is meer dan tweederde bereid te emigreren als de carrière dat vereist, van de Nederlanders nog niet de helft. De techniekstudenten zijn met 61 (wo) en 56 procent (hbo) iets minder honkvast. [HC/HOP]

Meer info: www.trendence.com