Oud-student schrijft biografie Wilders

‘Kijk, die uitspraken over moslims kennen we allemaal. Minder bekend is dat hij een Hongaarse vrouw heeft en graag reist in het Midden-Oosten.’ Jonathan van Melle is een echte Wilderskenner geworden. Voor het boek heeft hij onder andere Hans van Baalen en Hans Dijkstal van de VVD geïnterviewd, maar ook Maurice de Hond, mensen die Wilders kennen uit zijn jeugd en die met hem samenwerkten in de Utrechtse gemeenteraad.

Hoewel Wilders op dit moment niks meer met het boek te maken wil hebben, is hij wel uitvoerig geïnterviewd door Van Melle en Arthur Blok, redacteur bij Pauw & Witteman en medeauteur van de biografie. ‘Wie is Wilders privé? Veel mensen zijn bang voor hem, maar vergeten dat hij ook maar een mens is’, zegt Van Melle. In de biografie staat daarom veel over de jeugd, familie en opvoeding van Wilders.

De oud-student is niet bang voor represailles vanuit de aanhang van Wilders. ‘Wat wij zelf vinden is niet belangrijk. We laten andere mensen spreken, die hebben hem meegemaakt.’ De auteurs nemen in het boek geen stelling voor of tegen de politicus.

Vanavond wordt Van Melle geïnterviewd voor BNN Radio, woensdag is er een persconferentie voor de schrijvende pers en donderdag zit de oud-student samen met Blok in het radioprogramma De Ochtenden. ‘We kijken of we nog naar De wereld draait door gaan, het is niet zeker of dat past in ons schema’, zegt Van Melle, die deze week even in Nederland is voor de presentatie van het boek. Sinds augustus 2007 studeert hij namelijk in de Verenigde Staten. Het boek is in de periode daar voor geschreven. [AR]