Oud-student Technische Bedrijfskunde ziet markt in groen water

Zijn paradepaardje is de waterbespaarder. Een kunststoffen bolletje met twee sleufjes. Het wordt in de uitloop van een kraan of douche gemonteerd. Met het bolletje kun je volgens De Meijer maximaal 50 procent water besparen. En het is goed voor het milieu. Voor het geld hoef je het niet te laten, want het kost maar 1,85 euro.

De Meijer wilde met deze simpele en goedkope uitvinding, die overigens al tien jaar bestaat, al tijdens zijn studie de markt op. Maar zijn medestudenten in de student company, waaraan hij vorig jaar deelnam, wilden zelf een product ontwikkelen in plaats van een bestaand product in de markt zetten. Ze bedachten toen een handig systeem waarmee hooggeplaatste beveiligingscamera’s schoon te maken zijn.

Zijn eigen idee pakte hij weer op toen hij afgelopen juni afstudeerde. De Meijer is ervan overtuigd dat er een goede markt voor is. ‘In de media verschijnen zoveel berichten over energiebesparing. Mensen letten daar steeds meer op. Met deze producten raak je mensen in de portemonnee. In België wordt subsidie gegeven aan energiebesparende producten. Op een waterbesparende douchekop zit bijvoorbeeld zeven euro subsidie. Zo ver zijn we nog niet in Nederland.’

Afgelopen zomer zocht hij de leverancier van de waterbespaarder op. De Meijer kreeg het recht om het product in Nederland en België te verkopen. Onder particulieren heeft De Meijer al enige naamsbekendheid. Maar hij wil zijn product ook verkopen aan hotels, recreatieparken en bedrijven, die zich als duurzaam en verantwoord willen profileren.

De waterbespaarder en andere energiezuinige producten zijn te vinden op de website van de Meijer: www.handigbesparen.nl. [CB]