Sfeer Xplora Den Bosch goed, maar het is er te druk

Vorig jaar maart vulden ruim duizend studenten de enquête over Xplora in. Avans wilde weten hoe studenten de leer- en werkomgeving gebruiken en wat ze het belangrijkst vinden. Xplora Den Bosch was toen bijna een jaar in gebruik.

Behalve voor groepswerk en de standaard programma’s komen studenten naar Xplora voor het gebruik van internet, e-mail, het raadplegen van Blackboard en om te printen. Bijna de helft van de ondervraagde studenten komt dagelijks in Xplora, de andere helft minstens een keer in de week. Van de studenten is 53 procent een tot drie uur per dag in Xplora te vinden, een kwart meer dan drie uur.

Studenten zijn tevreden over de openingsuren van Xplora, over de dienstverlening en over de aankleding en inrichting. Ze vinden wel dat er te weinig werkplekken zijn voor zelfstudie en groepswerk. Ook gaven ze aan dat docenten te weinig in Xplora te vinden zijn.

Verder vindt bijna 20 procent van de ondervraagden dat het te warm is in Xplora en dat er te weinig pc’s staan. Bijna 10 procent zou op de pc’s in het internetcafé ook Word en andere applicaties willen gebruiken.

Xplora heeft meteen een aantal verbeterpunten opgesteld. Zo worden er de komende tijd meer pc’s bijgezet. Wel wordt daarbij opgemerkt dat er vooral op de ‘piektijden’, tussen 10.00 en 14.00 uur een gebrek is aan computers. Daarvoor en daarna zijn er genoeg pc’s beschikbaar. In de nieuwe verbouwingsplannen wordt gekeken naar uitbreidingsmogelijkheden van Xplora.

Om duidelijk te maken dat het internetcafé niet bedoeld is om gewoon te werken, wordt de ontspanningsfunctie meer benadrukt. Onder andere door televisieschermen en spelcomputers.

In maart/april wordt onderzoek gedaan in Xplora Breda en Tilburg en opnieuw in Den Bosch. [SW]