Volop keuze met chemie en milieu

De doorgewinterde bezoeker van beurzen weet bij welke stand de leukste gadgets te krijgen zijn. Ook vrijdag is er weer genoeg te halen in de vorm van pennen, snoepjes, cake, zaklampen, sleutelhangers en springtouwen. Bedrijven als DSM, Organon en Labresource besparen kosten nog moeite om de aandacht te trekken van tweede-, derde- en vierdejaarsstudenten Chemie, Milieukunde en Biologie- en Medisch Laboratorium onderzoek. Bij de stands van Organon en DSM is het erg druk en plasticfabrikant Ineos Nova laat zien wat zij zoal van polystyrene maken. Vooral de koffiebekers zijn erg herkenbaar.

Grote bedrijven, grote stands. Toch is vooral bij AM Coatings de aanloop groot, ondanks de ‘magere’ presentatie van twee laptops en een poster. ‘Haha, ja alle studenten komen hier een praatje maken. Dat komt omdat ze mij allemaal kennen’, vertelt oud-student Hossein Mahmoud. Hij heeft met behulp van Starterlift en de ATGM zijn eigen onderzoeks- en ontwikkelingsbedrijf opgericht. Mahmoud staat op de bedrijvenmarkt om te netwerken. ‘Er lopen hier grote jongens rond, die later van betekenis zouden kunnen zijn voor mijn bedrijf.’

Lang niet alle studenten van de ATGM komen terecht op chemische labs. ‘Sinds december 2005 stijgt de vraag naar milieukundigen’, vertelt Ton van Egmond van ECO-job een intermediair voor milieupersoneel. Na de adviesbureaus staan er nu ook bij de overheid weer vacatures open. ‘Dat verschilt van bodem- en wateronderzoek, naar onderwerpen als duurzaamheid en ecologie. Overigens niet alleen milieukundigen, ook chemische analisten worden veel gevraagd.’ ECO-job werkt samen met de deeltijdstudie Milieukunde van de ATGM. ‘Avans verzorgt de opleiding en wij zorgen voor werk voor die studenten’, vertelt Van Egmond.

Veel studenten doen op de bedrijvenmarkt informatie op voor hun stage of afstuderen. Van te voren kijken ze op een schema welk bedrijf, waar staat. Ze maken een praatje met vertegenwoordigers en schrijven zich in voor nieuwsbrieven per mail. En natuurlijk nemen ze hier en daar een pen en zaklampje mee naar huis. [AR]