Begeleiding beginnende docenten kan beter

Veertig procent van de startende docenten op de basisschool en in het voortgezet onderwijs vindt dat er onvoldoende tijd wordt vrijgemaakt voor hun begeleiding en dat er te weinig lesbezoeken zijn. Ze willen meer ondersteuning, vooral bij het voeren van gesprekken met ouders en met moeilijke leerlingen. Dat blijkt uit de Loopbaanmonitor onderwijs 2007, een onderzoek naar de arbeidsmarktpositie van ruim 8500 afgestudeerde leraren.

Minister Plasterk liet eerder weten dat hij oudere docenten wil inzetten om de begeleiding van startende docenten te verbeteren. Hij is in onderhandeling met de vakbonden om docenten van 52 jaar en ouder straks niet langer extra vrije dagen te geven, maar hen als coach te laten fungeren. [HC/HOP]