Britse aanval op de uitval mislukt

De Britse regering stak de afgelopen vijf jaar ruim een miljard euro in de bestrijding van de studieuitval aan universiteiten. Uit een rapport van een groep parlementsleden blijkt dat onveranderd 22 procent van de studenten voortijdig afhaakt, meldt dagblad The Guardian. Veel instellingen zouden volgens critici hebben nagelaten om individuele begeleiders aan te stellen die de studenten door de studie loodsen. Ze besteden het geld liever aan andere zaken.

Ook Nederland heeft de ‘Aanval op de uitval’ ingezet. Minister Plasterk wil de dertig procent uitval in de bacheloropleidingen in enkele jaren halveren door het aantal contacturen en de begeleiding bij de instellingen op te voeren. Hiervoor trekt hij in 2008 elf miljoen euro uit, oplopend naar 75 miljoen in 2011. Voor niet-westerse allochtonen, waarvan er relatief veel afhaken, is dit jaar vier miljoen gereserveerd oplopend tot twintig miljoen in 2011.

HBO-raadvoorzitter Doekle Terpstra vroeg zich begin dit jaar hardop af of de ambities van de minister wel realistisch zijn. Als de hogescholen serieus werk moeten maken van de uitval en er tegelijkertijd meer studenten de instellingen bevolken moet er volgens hem veel meer geld op tafel, zei hij tijdens zijn nieuwjaarstoespraak. [GR/HOP]