‘Het hek moet nog gesloopt worden’

Voorafgaand aan de officiële opening door Hirsch Ballin waren er verschillende toespraken. Over het ontstaan van de Juridische Hogeschool, de toegevoegde waarde van een HBO-Rechten opleiding en het gebouw zelf.

De Juridische Hogeschool Avans-Fontys is namelijk gevestigd in het Maaskantgebouw. Vernoemd naar de architect Hugh Maaskant. Vanwege de bijzondere architectuur, ‘veel beton’ volgens Hirsch Ballin, staat het gebouw op de gemeentelijke monumentenlijst.

De opening werd ook aangegrepen om Anton van Kalmthout, lid van de adviesraad van de Juridische Hogeschool en hoogleraar aan de rechtenfaculteit van de Universiteit Tilburg, te benoemen tot honorair lector van de Juridische Hogeschool.

Van Kalmthout opperde in zijn toespraak om het hek tussen de Juridische Hogeschool en de universiteit te slopen, zodat docenten en studenten over en weer bij elkaar langs kunnen komen en informatie uit kunnen wisselen.

‘Zonder dat ze het wisten heb ik de afgelopen jaren dezelfde lessen gegeven aan studenten van het hbo en de universiteit’, onthulde Van Kalmthout. De conclusie die hij daaruit getrokken heeft, is dat er wel verschillen zijn tussen de studenten. ‘Maar die zitten niet in het  kwaliteitsniveau.’ Van Kalmthout vertelde verder dat het goed is dat er nu eindelijk juristen worden opgeleid met praktisch inzicht. ‘Ik heb het altijd als een gemis ervaren dat er geen praktijkgerichte opleiding bestond naast de wetenschappelijke rechtenopleiding.’

Hirsch Ballin vond het ‘leuk’ om aanwezig te zijn bij de opening zo pal naast het gebouw waar hij zelf veel gewerkt heeft als hoogleraar staats- en bestuursrecht.  Naast het openen van het gebouw was het ook Hirsch Ballin die de eerste ‘Maaskantlezing’ mocht houden. De bedoeling is dat dit een jaarlijks in het gebouw terugkerende lezing wordt, gehouden door vooraanstaande juristen.

In zijn lezing ‘Recht en Veiligheid’ ging Hirsch Ballin in op de gecompliceerde relatie tussen die twee begrippen. Als voorbeeld noemde hij het bewaren van internetdata. Een inbreuk op het recht op privacy voor de een, maar een mogelijkheid om de veiligheid te vergroten voor anderen.

Volgens de minister kan de veiligheid in de samenleving vergroot worden met zogenaamde veiligheidshuizen. Plaatsen in de stad waar politie, justitie, maatschappelijk werk en onderwijs samen werken en een netwerk bouwen. Gisterenochtend had hij net zo’n huis geopend in Tilburg-West aan de Europalaan.

‘Er zijn vakbekwame juristen nodig met praktische kennis. Het is goed dat deze opleiding daarin kan en wil voorzien. Ik verwacht dat er een grote vraag zal zijn naar hbo-juristen’, besloot Hirsch Ballin zijn rede en sloeg op de gong. Daarmee is de Juridische Hogeschool Avans-Fontys in Tilburg nu officieel open. [AR]