Hirsch Ballin opent gebouw Juridische Hogeschool Tilburg

De Juridische Hogeschool huist sinds begin dit schooljaar in het ‘Maaskantgebouw’, vernoemd naar architect Hugh Maaskant. Tot twee jaar geleden was de Academie voor Beeldende Vorming van Fontys nog in het gebouw gehuisvest. Donderdag 21 februari wordt het gebouw officieel in gebruik genomen.

Het gebouw is volgens het thema ‘rechten’ ingericht. Bij de ingang staat een bronzen Vrouwe Justitia. Midden in het gebouw ligt het ‘Justitiaplein’, er is een rechtszaal en elk lokaal heeft als thema een stad met een bijzondere juridische achtergrond. Er hangen canvasdoeken met een stadsbeeld en de belangrijkste juridische verdragen die daar gesloten zijn, zoals het Internationaal Verdrag inzake Burgerrechten en Politieke Rechten in lokaal ‘New York’.

De Juridische Hogeschool hoopt dat de toespraak van Hirsch Ballin de aftrap is van een reeks ‘Maaskantlezingen’, over belangrijke maatschappelijke thema’s, gehouden door vooraanstaande juristen. De minister spreekt van 16.25 tot 16.55 uur en opent daarna symbolisch het gebouw.

Ontvangst is om 15.00 uur. Daarna zijn er toespraken van Norbert Verbraak, bestuursvoorzitter van Fontys, René Ficq, bestuursvoorzitter van de Juridische Hogeschool en professor Anton van Kalmthout, lid van de adviesraad van de Juridische Hogeschool. Ook wordt er een film vertoond met daarin alumni van HBO-Rechten. [SW]