Kunst van Avansstudenten op Festival Cement

Het is het negende jaar dat het publiek in zes dagen meer dan honderd voorstellingen van jonge theatermakers kan zien. Tijdens Cement tonen tientallen kunstenaars op verschillende locaties in Den Bosch, wat er in Zuid-Nederland bestaat aan theater, dans en andere kunstvormen. Het festival, dat eerder plaatsvond in Tilburg, Breda, Eindhoven en Maastricht, is van 11 tot 17 maart.

Er zijn tijdens het evenement routes samengesteld, die langs diverse locaties en performers leiden. Een nieuwe route is de Halve Zolen Lijn van ’s-Hertogenbosch naar Tilburg en terug.

Oud-Avansstudenten Floor Margarita Cornelisse, Leonard Bedaux en Liesje Diemont staan met eigen programma’s op het festival. Ook mogen studenten van de kunstacademie een programma verzorgen. Dit zijn Lilia Scheerder, Tessa de Swart en Gabriëlle Barros Martins, vierdejaars autonome beeldende kunst in Breda, Dave Damen, tweedejaars autonome beeldende kunst in Den Bosch en Michiel Antonsz van de Weerthof, afgelopen jaar afgestudeerd autonome beeldende kunst in Breda.

Naast de voorstellingen is er een uitvoerig randprogramma waarin de kunstenaars en het publiek elkaar treffen. Zo worden er inhoudelijke debatten gevoerd, is er een makerslunch, worden voorstellingen na afloop besproken en wordt elke dag afgesloten met performances in de Specieclub. In deze club kan ook gedronken en gedanst worden. Deze activiteiten vinden plaats in het hart van het festival: de Verkadefabriek, waar ook de kaartverkoop is. [EvG]