Second Life op Studium Generale

Het is druk in het atrium van de AKV/St. Joost, er zijn niet genoeg stoelen voor de circa driehonderd studenten die zijn komen opdagen. Opvallend voor een lezing met zo’n vaag thema als actuele cartografie. ‘Het is dat het verplicht is, anders was ik allang thuis geweest’, zegt een studente Fotografie. Dat verklaart in elk geval de hoge opkomst.

Ook bij de presentatie van Submarine is het druk. Submarine is een Amsterdams crossmediaal bedrijf, dat zich bezig houdt met de mogelijkheden van nieuwe media. Zij weten heel goed hoe ze een jong publiek kunnen boeien. ‘We gaan geen lange saaie verhalen ophangen, we willen vooral veel laten zien,’ begint Yaniv Wolf, marketing- en publiciteitsmanager van SubmarineChannel, zijn presentatie. En er is genoeg te zien deze middag. Submarine maakt onder andere animatieseries, documentaires en games. Uit al deze disciplines laten zij voorbeelden zien, geven er tekst en uitleg bij en beantwoorden vragen uit het publiek.

De presentatie is slechts een van de vijf lezingen die tegelijkertijd worden aangeboden en waar studenten uit moeten kiezen. Naast de lezing van Submarine zijn er ook nog presentaties door Joke Robaard, Esther Polak, Robin van ’t Haar en (oud-)studenten Interactief Ontwerpen. De onderwerpen variëren van veranderingen in de modewereld tot de invloed van GPS op onze dagelijkse werkelijkheid. Keuze genoeg dus voor de studenten.

De studenten en docenten die kiezen voor de lezing van Submarine krijgen in ieder geval iets speciaals te zien: een preview van de eerste aflevering van My Second Life: The Video Diaries of Molotov Ava, een animatieserie die helemaal in de virtuele wereld Second Life is opgenomen.

Onlangs werd deze film aangekocht door de Amerikaanse omroep HBO voor een substantieel bedrag. ‘In de krant stond een getal met zes nullen, maar dat klopt niet’, vertelt Wolf. ‘Het was een getal met zes cíjfers. Ook niet onaardig vinden wij.’ De rest van het getoonde materiaal valt ook in goede aard. Als een filmpje voortijdig wordt stopgezet wegens tijdgebrek gaat er een collectief ‘aaaahhh’ door het auditorium. Na hun presentatie klinkt het applaus nog lang door.

Vandaag is de tweede dag van het Studium Generale bij de kunstacademie in Den Bosch. Vanaf 10.00 uur zijn daar nog lezingen te volgen over de deelthema’s Stedelijk labyrint en Modern toerisme. [TS]