Togaberoep snel toegankelijk voor hbo-jurist met mastertitel

Opleidingen voor rechter, advocaat of notaris konden tot nog toe niet worden gevolgd door hbo-juristen met een wetenschappelijke mastertitel op zak. De waarde van de hbo-bachelortitel was daarvoor te gering, meenden critici. Twee jaar geleden echter adviseerde een door voormalig staatssecretaris Rutte ingestelde commissie dat dit bezwaar geen hout sneed. Voorwaarde was wel dat hbo’ers voorafgaand aan hun universitaire masteropleiding een pittige academische schakelopleiding moesten volgen die hen op wo-bachelorniveau zou brengen. De Nederlandse Orde van Advocaten onderschreef dit, maar vervolgens bleef het stil.

Tot gisteren, bij de opening van het nieuwe gebouw van de Juridische Hogeschool, de gezamenlijke hbo-rechtenopleidingen van Avans en Fontys in Tilburg. Minister Hirsch Ballin liet weten dat de zaak ‘met een paar maanden’ rond is. Wel zou een en ander sneller zou gaan ‘als de universiteiten en hogescholen met een gezamenlijk voorstel komen’.

De minister was vol lof over de inspanningen van de Juridische Hogeschool. De opleiding werkt samen met de Universiteit van Tilburg, de Universiteit Maastricht en de Open Universiteit, waarmee in september een afstandscurriculum wordt gelanceerd. Een visitatiecommissie noemde verschillende onderdelen van de opleiding onlangs ‘excellent’.

Daarmee lijkt er een breed draagvlak te bestaan voor hbo’ers in togaberoepen. ‘Ik kan me echter wel voorstellen dat veel afhangt van de aard van het schakelprogramma dat een hbo-bachelor volgt voordat hij naar de universiteit vertrekt’, nuanceerde de bewindsman desgevraagd. Verder zei hij dat hij bij de plannen voor togaberoepen alleen uitgaat van studenten met hbo-rechtenopleiding. ‘Andere juridische hbo-opleidingen zoals sociaaljuridische dienstverlening zijn totaal anders. Dat lijkt me een discussie voor een andere keer.’ [TdO/HOP]