Universitaire opleiding voor onderwijzers

De 'academische lerarenopleiding primair onderwijs' is een initiatief van de Universiteit Utrecht en Hogeschool Utrecht. De vierjarige dubbelopleiding voorziet volgens de initiatiefnemers in een groeiende politieke en maatschappelijke behoefte aan onderwijzers met academische kennis en vaardigheden.

De twee bachelorstudies zijn zodanig met elkaar vervlochten dat het lijkt alsof de studenten één opleiding volgen. Het programma begint in september en wordt aan beide instellingen verzorgd. Het is toegankelijk voor vwo'ers en voor pabo-studenten die hun propedeuse hebben behaald. Vanwege het 'veeleisende karakter' van het programma worden zij aan de poort geselecteerd. Ze moeten onder meer een motivatiebrief schrijven en de verplichte rekentoets al van tevoren halen. De belangstelling voor de nieuwe opleiding zal naar verwachting te groot zijn voor de vijftig beschikbare plaatsen.

Al in haar nieuwjaarsspeech noemde Yvonne van Rooy, collegevoorzitter van de Universiteit Utrecht, het een universitaire verantwoordelijkheid om er voor te zorgen dat meer leraren academisch worden opgeleid.

Geri Bonhof, collegevoorzitter van Hogeschool Utrecht, sluit zich daarbij aan: 'Met deze nieuwe academische lerarenopleiding stellen we vwo-studenten die een academische route willen volgen, in staat om echt voor de klas te gaan staan. Dat is een waardevolle aanvulling voor scholen in het basisonderwijs.' [HC/HOP]