Verhuizen met een lach en een traan

Om te vieren dat het hele nieuwe gebouw nu in gebruik is genomen, waren er allerlei activiteiten en traktaties. Dat begon al ’s ochtends vroeg. Bij binnenkomst kreeg iedereen op de Hogeschoollaan een bon voor een croissant. Een kraampje van Sodexho had gerekend op 1500 liefhebbers. Tweederde heeft het broodje daadwerkelijk opgehaald.

Hoe anders ging het ’s middags op het voorplein. Daar vonden de gratis broodjes frikandel en de puntzakken friet gretig aftrek. De erwtensoep werd wat minder enthousiast ontvangen, maar dat zal aan het lekkere weer hebben gelegen.

‘Je verwacht toch niet dat het zo’n mooi weer is in februari’, vertelt Gie Steehouder, docent Marketing van de AMBM. ‘We waren een beetje bang voor regen, maar de zon stelde ons niet teleur. Ik denk dat we de goede opkomst aan het mooie weer te danken hebben.’ De zon zorgde er ook voor dat de sfeer op het voorplein er goed in zat. Of zou dat toch aan de schaarsgeklede sambadanseressen hebben gelegen? Die gaven in elk geval een wervelende dansshow weg.

Verder waren er twee recordpogingen voor het goede doel aan de verhuizing gekoppeld. Als eerste moest een schoolbus binnen tien minuten van de Lovensdijkstraat naar het nieuwe pand worden getrokken door studenten. Verbazingwekkend soepel kwam de Amerikaanse bus in beweging. Al snel zat de vaart erin en rolde de bus richting Hogeschoollaan. In een tijd van 6,36 werd de bus zo’n vierhonderd meter getrokken, ruim binnen de tijd dus.

Hierna werd het gebouw ‘omarmd’, studenten en docenten vormden een levende kring rondom de school. Van te voren was berekend dat er minimaal vierhonderd studenten nodig waren, uiteindelijk stonden er 522 mensen rondom het gebouw.

Voor de meeste studenten was het hele evenement een verrassing. ‘We dachten dat we vandaag gewoon college hadden’, vertelt Lindsay de Ruijter, tweedejaars Commerciële Economie in Breda. ‘En opeens doe je iets voor het goede doel, dat is wel leuk.’

Dat goede doel is de stichting KiKa, die geld ophalen voor onderzoek naar kanker bij kinderen. Voor het trekken van de bus schonk Avans 1000 euro aan Kika en voor elke student of medewerker die bij de tweede recordpoging rond het gebouw stond, werd nog eens 2,50 euro gedoneerd. Dat was dus nog eens 1305 euro voor KiKa. Tenslotte konden mensen ook nog geld doneren, dat bedrag verdubbelde Avans. In totaal werd er 3970,08 euro opgehaald voor het goede doel.

Maar de reden van alle evenementen was toch de verhuizing van de twee academies. Hoe bevalt de nieuwe locatie voor de studenten nou? ‘Het is voor ons wel even wennen’, vertelt Lindsay. ‘Eerst wist je waar alle leraren zaten, nu moet je zoeken. Maar het gebouw zelf is wel een verbetering.’ ‘Er was wel wat weerstand vanuit onze academie’, zegt Steehouder, docent Marketing. ‘Maar Avans is aan een aantal voorwaarden van ons tegemoet gekomen, en we zijn nu tevreden. Het voelt voor ons alsof we weer terugkeren bij de rest van de Avansfamilie.’ [TS]

Foto 2 en 4: Bert Frissen