‘Zelfs docenten zeiden dat het niet mogelijk was’

Neem nou Vincent Ravenscroft en Wouter van der Post. Sympathieke jongens en goed met computers. Nee, érg goed met computers. Ze namen gisteren hun diploma Informatica in ontvangst, na een tien te hebben gehaald voor hun afstudeeropdracht. Ze ontwikkelden nieuwe software voor softwarebedrijf Afas in Leusden.

Een pittige opdracht. Het ging om het ontwikkelen van software op basis van een nieuwe computertaal, Visual Basic. Die hadden ze nog nooit op school behandeld. ‘Wij hebben iets gemaakt dat die codes leest en grafisch weergeeft’, zegt Van der Post. ‘We vroegen aan een docent of het wel te doen was. Hij zei dat het kon, maar dat het een irritante opdracht was. Wij vonden het eerder uitdagend.’

Na een maand beheersten ze de nieuwe taal waarvoor ze een softwarepakket moesten ontwikkelen. ‘De meeste computertalen lijken op elkaar. We moesten alleen ontdekken wat we er extra mee konden.’ Maar wat was er nu zo bijzonder aan hun aanpak? ‘Het was een combinatie van dingen. De code was helemaal nieuw, de begeleiders hoefden nooit achter ons aan te zitten en het bedrijf had niet verwacht dat we het af zouden krijgen in vijf maanden. Ze zeiden: kijk maar hoe ver je komt’, vertelt Ravenscroft.

‘Wij hadden het ook nooit verwacht. Maar ze konden geen enkel argument vinden waarom het lager zou moeten zijn. Er waren zelfs docenten die zeiden dat het niet mogelijk is af te studeren met een tien’, zegt Ravenscroft. Ook Wilma Zonneveld van de studentenadministratie noemt het uniek. ‘In twaalf jaar heb ik het nog nooit meegemaakt.’ Maar het kan dus écht, een tien halen voor je afstuderen.

Werktuigbouwkundestudenten Frans-Jaap Velthuis en Jeroen Suppers maakten hetzelfde mee. Voor het Drunense bedrijf Wärtsilä, dat scheepsschroeven maakt, deden ze een studie naar flexibele propellers. Zo goed, dat ook zij de perfecte score kregen. ‘We hadden een dik verslag, alles hebben we uitgezocht. Zowel over kwaliteit als kwantiteit waren ze erg tevreden’, vertelt Suppers.

‘Het klinkt wel ongeloofwaardig hoor, een tien.’ Zelf moet hij ook nog aan het idee wennen. ‘De docent zei het middenin een zin, we hadden het zelf nog niet eens door’, lacht Suppers. Gisteren nam hij zijn diploma in ontvangst en vandaag is hij al begonnen bij het bedrijf. ‘We kregen meteen een baan aangeboden hier. Dus de dag na de diploma-uitreiking is meteen onze eerste werkdag.’

Ravenscroft en Van der Post zijn vanzelfsprekend ook meteen aangenomen bij Afas. ‘In de ICT zijn er veel vacatures’, relativeert Van der Post. ‘Vincent begint meteen aan zijn baan, maar ik niet. Ik wil eerst een jaar rondreizen, naar Australië en Nieuw-Zeeland. Daarna bel ik ze wel weer op. Dat moest ik ook doen van ze.’ [EvG]