Terug naar overzicht

Avans op de hoogte van nieuwste boeken

Brigitte Heslenfeld van uitgeverij Thieme Meulenhoff had 's middags acht aanvragen binnen van docenten voor beoordelingsexemplaren van boeken. Matig, vond ze. Bij andere beurzen loopt dat tegen de 25. ‘Dat kan eraan liggen dat het de eerste keer is. En het is verspreid over heel Xplora op drie verdiepingen. Als het op één verdieping is, kan iedereen makkelijker overal langs lopen.’ Er was wel genoeg Interesse, zag ze. ‘Iedereen heeft er profijt van. Ik kan het nooit geloven als een hogeschool voor de eerste keer een markt houdt. Maar het is te merken, want er was geen lunch verzorgd’, zei ze met een knipoog.

Rond elf uur begon het te lopen, maar pas na de middag werd het druk. Uitgeverij Boom had er zelfs een beamer bijgehaald om zichzelf te presenteren. ‘We hebben net een nieuwe site’, legde Suzanne de Jager uit. Docenten van Bouwkunde heeft ze niet veel langs zien komen. ‘Bij de boeken over economie is het drukker.’

Susanne Roelle, docent aan de Academie voor Marketing, liep met drie dikke pillen Xplora uit. Geslaagd dus, die markt. ‘Vaker doen, het is heel interessant’, vond ze. ‘Geen idee wanneer ik ze allemaal uit heb. Eén boek is helemaal nieuw, de andere twee zijn nieuwe versies. Maar het is een goede aanvulling op de lesstof van marketingprofessor Kotler die we gebruiken.’

Docent Marcel Eggen van Werktuigbouwkunde wist ook een boek op de kop te tikken. ‘Tuurlijk is het waardevol, zo’n markt. Ik wil graag op de hoogte zijn van wat er is. Dit boek is redelijk nieuw. Op internet staan wel samenvattingen, maar nu kun je er echt in bladeren en het inkijken.’

De docenten maakten gretig kennis met de nieuwe boeken van de tien verschillende uitgevers. Zij bestelden exemplaren voor een zacht prijsje. Docent Maike Kooijmans van Sociale Studies bestelde alvast een boek dat pas in april uitkomt. ‘Ik kijk al langer uit naar dit boek’, vertelde ze. ‘Nu kan ik meteen een exemplaar aanvragen.’ Ondertussen was de sluitingstijd, drie uur, al ruim gepasseerd. Maar uitgeverij Coutinho bleef voor de late klant nog gerust wat langer staan.

De markt was niet zozeer voor studenten bedoeld, al keken sommigen toch nieuwsgierig mee. De boeken zijn voor hen altijd nog bij een speciaalzaak of via internet bestellen. Lisa Hooi, tweedejaarsstudent International Business and Languages, wist echter nog niet of ze dat wel ging doen. ‘Een boek over statistiek dat er lag, moet ik eigenlijk nog hebben. Maar dit was een docentenexemplaar.’ Een soortgelijke markt voor studenten ziet ze wel zitten. ‘Dat is handig, dan heb je je boeken meteen op school.’ [EvG]

Meer lezen?