Filosofen geven visie op ‘de stad’

Dit jaar leven voor het eerst meer mensen in de stad dan op het platteland. De rol van de stad wordt dan ook steeds belangrijker. Maar wat is de moderne stad? Leidt het moderne, grootstedelijke leven tot anonimiteit en vervreemding of biedt het juist ongekende mogelijkheden?

In de eerste lezing op 3 april heeft hoogleraar Machiel Karskens het over de stad als politiek begrip. Vroeger was de stad de plaats van de vrije burgers en het platteland de plaats van de onvrije horigen. Is deze verhouding nog steeds van toepassing op de moderne stad?

Verdere lezingen gaan over De verlichte stad, door Harm Boukema, universitair docent moderne en hedendaagse wijsbegeerte (10 april); De stad en duurzame banden tussen mensen, door universitair docent ethiek Marcel Becker (17 april); De stad als plaats van waarheid door Chris Bremmers, universitair docent wijsgerige ethiek (24 april). De lezingen beginnen om 19.30 uur. Toegang is gratis voor studenten en medewerkers van Avans Den Bosch. [SW]

Meer informatie en inschrijven op www.ru.nl/destad.

In Punt 09, die donderdag verschijnt, een interview met Miriam van Reijen over filosofie.