Gratis sport en massage met Avans Vitaal

Tijdens een borrel van de academie in brasserie Armada in Den Bosch kwam plots een verrassingsact binnenlopen. Thieu Schraven, projectleider van Avans Vitaal, kwam in sportkleding en met een heuse Olympische fakkel joggend binnen om de cheque aan waarnemend directeur André Gehring te overhandigen. ‘Ik kom jullie stress verlichten met een rugzakje.’

Alle medewerkers van AMB krijgen symbolisch ook een rugzak om mee te nemen als ze gaan sporten. ‘Die is om jullie stressbestendigheid op te voeren.’ Er zitten volop ‘gezonde’ en ontspannende gadgets in, zoals een stok kaarten van Avans, een Avansstressballetje en een flesje mineraalwater.

Voor de komende drie jaren hebben de vakbonden behoorlijk wat geld gestoken in Avans Vitaal. Drie academies beginnen binnenkort met een pilot van dat project. Naast de grootste academie van Den Bosch zijn dat de Academie voor Technologie en Management in Tilburg en de Diensteenheid Marketing, Communicatie en Studentenzaken in Breda. Iedere medewerker krijgt een persoonlijk budget te besteden, dat kan oplopen tot 200 euro.

In de pilot zijn er zes gezonde mogelijkheden, waaraan de medewerkers hun persoonlijke budget kunnen besteden. ‘Ze kunnen daarbinnen vrijelijk keuzes maken, van stoppen met roken tot massages krijgen en of je nu wil fitnessen of andere sporten wil doen’, zegt Schraven. Studenten Fysiotherapie uit Breda komen massages geven op de werkplek aan wie dat wil. Ook een conditietest volgt mogelijk bij Avans zelf.

Waarnemend directeur André Gehring van AMB zwaaide de docenten alle lof toe. ‘De studenten hebben weinig gemerkt van onze groeistuip. Jullie hebben in studenten geïnvesteerd, nu is het tijd dat wij in jullie gaan investeren. Kies de sport die je wilt.’

Na de pilot is het de bedoeling dat heel Avans deze mogelijkheden krijgt. [EvG]