Inholland wil zestien Haagse lerarenopleidingen

Inholland wil nevenvestigingen openen van zijn Amsterdamse lerarenopleidingen. Maar volgens minister Plasterk brengen die het studieaanbod van andere hbo-instellingen in gevaar, bijvoorbeeld van de Hogeschool Rotterdam.

Nieuwe opleidingen helpen bovendien niet in de strijd tegen het lerarentekort, betoogt de bewindsman, want het tekort wordt veroorzaakt door vergrijzing en een lage studenteninstroom. Daar veranderen de nevenvestigingen niets aan. En Haagse leraren in spe zouden best de trein naar Rotterdam willen nemen.

Daar denken de middelbare scholen en de gemeente heel anders over. Ze gaan allebei een protestbrief sturen. Ook de Hogeschool Inholland legt zich niet bij de beslissing neer en tekent beroep aan.

Volgens Cor de Raadt, opleidingsdirecteur van Inholland, kiezen in Den Haag minder scholieren voor een lerarenopleiding dan in Rotterdam of Amsterdam. Dat zou komen doordat ze dan een stad verderop moeten studeren. Hetzelfde bezwaar geldt voor degenen die zich tot leraar willen omscholen.

Inholland mag intussen starten met de lerarenopleidingen scheikunde, godsdienst en islamgodsdienst. De afgewezen lerarenopleidingen bestreffen vakken als Frans, Engels, natuurkunde en geschiedenis. [BB/HOP]