In zes weken tijd alle problemen die een ruimtelijke ontwerper tegenkomt op je bordje. Met die gedachte gingen acht groepen eerstejaarsstudenten van de kunstacademie aan de slag. Voor het vak ruimtelijk ontwerpen kregen ze de opdracht om een plaats in de school aan te kleden en om te toveren in een ruimtelijk project. De leerlingen moesten impact creëren. Afgelopen week waren de resultaten hiervan te zien.
Zo heeft groep E in de kantine een netwerk van touwen aan elkaar geknoopt. Zij liepen vast in het verhaal dat ze wilden vertellen.‘We hebben onze ideeën helemaal los moeten laten. We zijn ons maar op de materialen gaan focussen. We zagen touw. Zo is ons project geboren: in de knoop. Nu moet iedereen via obstakels bij zijn plekje komen. Maar je komt er wel!’
Ook groep D kreeg obstakels op hun pad. ‘Er komt zo veel meer bij kijken dan je denkt. Je moet echt overal bij nadenken. Van het gebruiken van verlengsnoer tot het meten van de windkracht.’
De studenten kregen vooral te maken met afscheid nemen van ideeën. ‘In het begin schrik je wel even, als je ideeën helemaal niet haalbaar blijken te zijn. Het is zo’n groot project’, zeggen de meiden van groep C. Zij hebben de foyer met eieren geblokkeerd. ‘We wilden een psychische blokkade weergeven, door twijfel op te wekken: je loopt op eieren.’
Volgens docent René Pijnenburg moet je als ruimtelijk ontwerper vaak genoeg afscheid nemen van een briljant plan. Puur omdat de uitwerking gewoon niet mogelijk is. ‘De omslag van de schaal naar werkelijkheid is vaak een groot struikelblok’, zegt Pijnenburg. Maar ook budget en plannen en organiseren is erg belangrijk voor de studenten om mee om te leren gaan. ‘Het zijn allemaal problemen in het bestaan van een ruimtelijk ontwerper.’
De leerlingen moesten een weblog bijhouden, maquettes maken en op een postkaart schrijven wat hun ambities zijn als toekomstig ruimtelijk ontwerper. Ieder heeft daar zijn eigen ideeën over. Van hergebruiken van materialen voor een schonere wereld tot nieuwe materialen ontdekken en toepassen. [KvG]
Punt. Of had jij nog wat?