Onverzekerde student gekort op beurs

Aan studenten die geen verzekering hebben, legt de overheid een verplichte zorgverzekering op. De premie daarvoor wordt ingehouden op de studiebeurs. Hetzelfde geldt overigens voor mensen met een uitkering. Ook zij worden gekort.

Het kabinet stemt waarschijnlijk vandaag in met het wetsvoorstel van minister Klink, schrijft het Algemeen Dagblad. Sinds het ingaan van het nieuwe zorgstelsel in januari 2006, is iedereen van achttien jaar en ouder wettelijk verplicht een verzekering af te sluiten. Wie dat niet doet, wordt beboet.

In totaal zijn bijna een kwart miljoen Nederlanders niet verzekerd. Hoeveel daarvan student zijn, is niet bekend. LSVb-voorzitter Lisa Westerveld zegt in het AD dat ze het niet eens is met het voorstel. ‘Veel studenten hebben moeite rond te komen. De hoge premie is voor sommigen reden geen verzekering af te sluiten.’ [SW]