Opgepakte terreurverdachte studeerde bij ASIS

Dat heeft Ineke de Schepper, adjunct-directeur van de Diensteenheid Marketing, Communicatie en Studentenzaken bekendgemaakt. 'We zijn geschokt', meldt zij in een reactie. De Pakistaanse man kwam niet vaak op school, werd eerder al gemeld. Hij werd sinds januari in de gaten gehouden door de Nationale Recherche.

Volgens De Schepper studeren ongeveer driehonderd Pakistaanse studenten in Nederland. Die worden allemaal 'gescreend' door de IND (Immigratie en Naturalisatie Dienst). Die verleent de vergunningen. Voor een hogeschool is er volgens de woordvoerder dan geen reden om iemand de toegang tot het onderwijs te ontzeggen.

De 26-jarige Pakistaan wordt in verband gebracht met een internationaal jihadistisch terreurnetwerk, dat plannen zou hebben voor aanslagen in West-Europa. Het netwerk zou niet van plan zijn geweest aanslagen in Nederland te plegen. Het zou volgens Spaanse autoriteiten wel betrokken zijn bij de beraming van een zelfmoordaanslag op aanhangers van de vermoorde Pakistaanse oppositieleider Benazir Bhutto in Barcelona.

Het verblijf van Akeel A. in Nederland was vorige week aanleiding om de terreurdreiging in Nederland te verhogen, zegt een woordvoerder van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding vanavond in NRC Handelsblad. [PM]