Pakistaanse man verdacht van terrorisme in Breda opgepakt

Het is niet bekend of hij bij Avans Hogeschool staat ingeschreven. ‘Zijn naam staat niet in het bericht, dus wij kunnen niet zien of hij bij Avans studeert´, meldt Ineke de Schepper, adjunct-directeur van de Diensteenheid Marketing, Communicatie en Studentenzaken.

Volgens de NOS zou het terreurnetwerk, waar de man deel van uitmaakt, aanslagen voorbereiden in West-Europa. De man woont sinds september in Nederland, maar er zijn geen aanwijzingen dat het netwerk van plan was hier aanslagen te plegen. Volgens de Spaanse autoriteiten heeft het netwerk wel voorbereidingen getroffen voor een zelfmoordaanslag in Barcelona en zou het plannen hebben voor aanslagen in Frankrijk, Portugal, Duitsland en Groot-Brittannië.

De verdachte werd sinds januari geobserveerd. Hij volgde volgens het bericht niet vaak lessen en zou vooral als huisschilder hebben gewerkt. [PM]