Slapende student wereldberoemd

Half februari kroop Van Deutekom in bed, om er vervolgens niet meer uit te komen. Er staat continu een webcam op hem gericht en via zijn website is hij te volgen. Door de verkoop van advertenties op zijn site, donateurs en de verkoop van shirts hoopt hij de eerste mens te zijn die rijk wordt van in bed liggen.

‘Slapen is het enige dat ik echt goed kan’, motiveert Yde van Deutekom de keuze voor zijn bed. ‘Dus waarom zou ik niet van mijn hobby mijn beroep maken?’ Hij mag elke dag een half uur uit bed om te douchen, naar het toilet te gaan of even zijn benen te strekken.

Inmiddels heeft de bouwkundestudent ook de sites www.slapendrijk.be en www.sleepingrich.com gelanceerd, doet hij vijf tot tien radio-interviews per dag, zijn er diverse tv-programma’s op bezoek geweest en heeft hij ruim zesduizend euro verdiend. [SW]