Surinaamse belevenissen

Elma, Amy, Daniëlle en Marije zijn niet de finalisten van een nieuwe reeks Idols, maar vier studenten die op stage zijn in Paramaribo. Op hun weblog houden ze wekelijks bij wat ze zoal beleven en dat is heel wat.

Zo ziet een ambtenaar van de afdeling Cultuurstudies van het ministerie van Onderwijs de vier Avansstudenten aan voor matrozen van een schip dat toevallig die week in de Surinamerivier ligt. De stagiairs worden ook geconfronteerd met de slechte omstandigheden op basisscholen zoals niet functionerende wc’s en problemen met de afvoer van regenwater. Ook voorbeelden van drugsmisbruik en ontoereikende gezondheidszorg komen voorbij.

De vier stagiaires willen op hun manier een bijdrage leveren aan de Surinaamse wijk waar ze vijf maanden stage lopen en hebben voor hun vertrek naar Suriname Stichting Miti opgericht. Daarmee halen ze geld op dat ze ter plaatste besteden aan goederen waar een gebrek aan is, bijvoorbeeld pennen en papier.

Wil je op de hoogte blijven van Avansstudenten in het buitenland? Lees dan regelmatig de rubriek weblogs op de website van Punt. Ga jij zelf naar het buitenland en wil je een blog gaan bijhouden, laat het ons dan weten. [AR]