Twee weken in een Fins laboratorium

Jaarlijks komen studenten en docenten van zeven hogescholen uit Europese landen twee weken samen om een cursus te volgen op het gebied van laboratoriumtechnieken. Vorig jaar deed de groep Breda aan, dit jaar vond het plaats in Finland.

‘We moesten in het begin wel even wennen, vooral aan het Engels van de Litouwse studenten’, zegt Wilma Hofman. ‘Dat was echt niet te volgen.’ Ze heeft een leuke tijd gehad in Finland. Medestudent Roy Haast ook. ‘De contacten met buitenlandse studenten waren erg leuk. We hebben bovendien nog wat van het land kunnen zien.’

De cursus vindt plaats in het kader van het Europese Erasmusplan en wordt ook door de Erasmusorganisatie gefinancierd. ‘Daarom kunnen er van elke hogeschool maar drie studenten meedoen’, zegt Martie Verschuren, docent bij de ATGM. De drie studenten worden gekozen op basis van hun resultaten. Het is de bedoeling dat de resultaten van de cursus opgenomen worden in het curriculum zodat ook de andere studenten er weet van krijgen.

‘Ik wil volgend jaar op stage in Australië’, zegt Haast. Voor hem waren de twee weken in het buitenland dan ook een goede manier om te kijken hoe dat zou zijn. ‘Ik hoef niet op stage in het buitenland, maar door deze cursus weet ik nu wel dat ik het zou kunnen’, zegt Hofman.

Echt veel verschillen tussen de studenten hebben ze niet ontdekt, ook niet tussen het hbo in Finland en dat in Nederland. ‘Het lijkt onderwijs lijkt veel op elkaar. Zeker de laboratoria’, zegt Haast.

Volgend jaar gaat een nieuwe groep studenten naar Oostenrijk. [AR]