‘Verpleegkundige moet agressie negeren’

Naar aanleiding van een onderzoek van oud-Avansstudent Anita Oostvogels legde de krant haar lezers de stelling voor dat verpleegkundigen zich te snel aangevallen voelen. Slaan en duwen bleken uit de 1631 reacties onfatsoenlijk, maar met verbale agressie hadden de krantenlezers het een stuk minder moeilijk. Eén op de vijf reagerende lezers vond een grote mond opzetten niet zo erg en één op de vier meent dat verpleegkundigen te snel aangebrand zijn.

Seksuele agressie wordt door de overgrote meerderheid afgekeurd, maar één op de negen vindt dat een ‘geintje’ met een seksuele toespeling best moet kunnen. Dat moeten verpleegkundigen maar niet zo serieus opnemen. Een patiënt lik op stuk geven, kan volgens de meerderheid niet: een professionele verpleegkundige moet agressie kunnen negeren.

Zestig procent van de ondervraagden vindt dat studenten tijdens hun opleiding getraind moeten worden, zodat ze met agressie kunnen omgaan. Agressie is dus fout, maar verpleegkundigen moeten ermee leren leven, blijkt uit de stelling van De Telegraaf. [EvG]