Zelf georganiseerde reis naar Mexico

Vierdejaarsstudenten Frans Steegh en Corné Schep kijken al uit naar hun studiereis naar Mexico. ‘We gaan natuurlijk de architectuur bekijken, maar ook hoe mensen leven.’ Het is de tweede keer dat ze op studiereis gaan. ‘Twee jaar geleden zijn we naar India geweest’, zegt Schep.

De beslissing om juist naar Mexico te gaan, is er een beetje ingeslopen. ‘Ik denk dat in elk land mooie dingen te zien zijn. Waarom het dan juist Mexico is geworden? Docent Gie Steenpunt heeft dat  een beetje gestuurd. Hij is zelf in Mexico geweest en besteedde er in zijn lessen aandacht aan’, zegt Schep.

De reis wordt niet gefinancierd door Avans. Daarom zijn de studenten zelf sponsors gaan zoeken onder bedrijven. Omdat de studenten zoveel mogelijk zelf organiseren, valt de reis bijna de helft, maar zeker een derde goedkoper uit dan via het reisbureau.

‘We huren geen gids. Iedereen moet tijdens de rondreis iets vertellen over een bepaald object. Die informatie zijn we nu allemaal aan het opzoeken. Nadeel is dat veel sites Spaanstalig zijn, maar met het vertaalprogramma van Google kom je een heel eind. De bekendere architecten en gebouwen hebben gelukkig ook Engelse sites’, vertelt Steegh.

‘We zijn ook achter een rondreis gekomen van een groep Noorse architecten door Mexico. Dus we maken ook gebruik van de informatie zij op het net verzameld hebben’, zegt Schep. Beide studenten kijken nu al uit naar het bezoek aan Mexico stad. ‘We verblijven daar zeven dagen. Daar is ook heel veel te zien.’ Maar ook de bezichtiging van Mayatempels staat hoog op de verlanglijst.

Op www.mexicoreis2008.nl zijn de voorbereidingen en in april de daadwerkelijke reis te volgen. [AR]