Avans samen met Fontys op werkbezoek in Turkije

Harry Weijs, secretaris van de Raad van Bestuur, vertegenwoordigt Avans. Ook van Fontys is de secretaris mee. De twee maken onderdeel uit van een delegatie van onder meer bestuurders en ondernemers uit Midden- en Oost-Brabant die op handelsmissie zijn in Turkije. Ook vertegenwoordigers van de Universiteit van Tilburg en de Technische Universiteit Eindhoven zijn erbij. De Tilburgse burgemeester, Ruud Vreeman, leidt de delegatie.

Avans heeft al contacten met onder meer een Marmara University in Istanbul. Een aantal  Avansstudenten studeert al in Turkije. Ook stagelopen of afstuderen is er mogelijk. Turkse studenten kunnen in Nederland onderwijs volgen.

Avans wil dit graag uitbreiden. ‘Met name voor Nederlandse studenten van Turkse afkomst die de taal al spreken is het interessant om bijvoorbeeld in een Turks bedrijf af te studeren´, vertelt Weijs.

´We gaan nu eerst onderzoeken wat de kwaliteit is van de universiteiten en of het aanbod aansluit bij Avans.´ Je kunt het onderwijssysteem in Turkije niet vergelijken met dat van Nederland. Hbo-opleidingen zijn er niet, maar universiteiten hebben bijvoorbeeld wel tweejarige beroepsopleidingen.

Het gezelschap verblijft eerst in Kayseri, een stad in het midden van het land met 600.000 inwoners en later in Istanbul. Tot 20 april blijven ze daar. [PM]

gecorrigeerde versie, 15 april, 9.22 uur