Avans uur zonder stroom; ontruiming nabij

Als iets na twee uur vanmiddag de stroom uitvalt, reageert iedereen nog lacherig. Behalve de concierges. Zitten er nog mensen in de liften? Ze gaan op alle verdiepingen luisteren of er mensen vastzitten. Maar wonder boven wonder blijken er geen mensen in de liften te zitten. De technische medewerkers van het liftbedrijf zijn al wel gebeld, maar arriveren pas een half uur later en Avans kan niet zelf de deuren openen.

Computers doen het niet, de lichten in de wc's gaan niet meer aan en er kan niet meer gebeld worden. In de kantine doen ovens en dergelijke het niet meer. Hoofdconcierge Peter de Faber roept om dat er een stroomstoring is die waarschijnlijk pas om half vijf weer hersteld is.

Het leer- en werkcentrum Xplora loopt langzaam leeg. Enkele studenten vloeken, ze hebben niks opgeslagen en zijn hun werk kwijt. Ook werknemers pakken hun spullen en de kantine sluit. Ondertussen komen deeltijdstudenten die vanaf drie uur les hebben nietsvermoedend aan en elders in het gebouw werken studenten nog aan hun tentamens, want het is een tentamenweek.

Om kwart voor drie verzamelen Ad Vogels, directeur van de Diensteenheid ICT en Facilitaire Dienst, en de directeuren van de academies en diensten zich. 'Wat nu?' Wat betekent geen stroom voor een gebouw? De noodverlichting doet het maar een uur tot anderhalf uur. Het brandalarm en de omroepcentrale blijven 24 uur werken, maar het inbraakalarm niet. En  zonder stroom werken de pasjes naar de werkruimten niet meer en zijn dus onbeveiligd. Ook Xplora is onbeveiligd. Na een kwartiertje is iedereen het erover eens: onder deze voorwaarden kan Avans niet instaan voor de veiligheid van studenten, medewerkers en de spullen van Avans. En naar de wc kunnen gaan, is geen onbelangrijke faciliteit. Er gaat ontruimd worden.

De BHV'ers (Bedrijfshulpverleners) verzamelen zich rond drie uur met hun oranje vestjes rond de receptie op de locatie Hogeschoollaan. In stellen gaan ze straks het hele gebouw ontruimen. Maar Peter de Faber heeft net één zin tegen hen kunnen zeggen, als iemand komt melden: 'de spanning is weer terug'. Het is dan zeven minuten na drie. De ontruiming is van de baan. Er hoeven geen tentamens afgebroken te worden, de kantine gaat weer open.

Het duurt nog enkele uren voordat de servers weer overal draaien en iedereen de computer weer kan gebruiken. Ook de vestigingen van Avans in Den Bosch en Tilburg hebben daar last van, want ook hun systemen draaien grotendeels op servers in Breda.

'Hier leren we wel van', zegt De Faber, die nog nooit eerder zo'n algehele storing bij Avans heeft meegemaakt. Men hoeft volgens De Faber niet bang te zijn dat bij brand de liften niet open gaan. 'Dan treedt het brandalarm in werking, ook als er geen stroom is, en dan gaan de liften automatisch naar beneden en de deuren open.' [PM]