Bossche student in Statencommissie

Voor de Provinciale Statenverkiezingen van maart 2007 stond Smeulders op plaats vijf van de kandidatenlijst van GroenLinks. De toen negentienjarige student hoopte het jongste Statenlid van Nederland te worden. Hij haalde echter niet genoeg voorkeurstemmen om gekozen te worden. De Statenfractie van GroenLinks heeft maar twee leden.

De Bestuurskundestudent komt nu als burgerlid bij de Statencommissie Economie. Hij vervangt Evert van Schoonhoven, die doorschuift naar Provinciale Staten. Ook is hij in zijn woonplaats Helmond lid van de gemeenteraadscommissie Ruimtelijk Fysiek, waarin hij onder andere meepraat over volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en milieu.

Hij verwacht zo’n twintig uur per week met zijn werk voor de provincie bezig te zijn. Ook is hij op dit moment vier dagen per week aan het afstuderen bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en volgt hij een dag per week colleges op de Universiteit van Tilburg.

Afgelopen najaar voerde Smeulders met zijn broer en een vriend actie om het nummer ‘Brabant’ van Guus Meeuwis volkslied van de provincie te maken. Hij overhandigde een petitie met 21.000 handtekeningen aan Commissaris van de Koningin Hanja Maij-Weggen. Provinciale Staten stemde echter niet in met het voorstel. [SW]