Buitenlandse studenten hoeven niet weg uit China

Dat heeft internationaliseringsorganisatie Nuffic laten weten na onderzoek door haar Neso- kantoor in Peking. Gisteren ontstond internationale commotie toen het Duitse persbureau DPA meldde dat China alle buitenlandse studenten het land om veiligheidsredenen uit zou zetten tijdens de Spelen.

Bij het Chinese ministerie van onderwijs, waar Neso nauw mee samenwerkt, was van zulke draconische maatregelen niets vernomen. Ook navraag door Neso-functionaris Rick Yan bij het ‘office of international relations’ van de Universiteit van Peking leert dat er geen opdracht is gegeven om buitenlandse studenten de deur te wijzen in juli en augustus. Geplande zomercursussen bij de universiteit zouden gewoon doorgaan.

Voor de naar schatting 190.000 buitenlandse studenten in China, waaronder enkele tientallen uit Nederland, kan verlenging van verblijfsvergunningen echter wel een probleem worden. Ook nieuwkomers worden naar verwachting pas in september toegelaten. [TdO/HOP]