Buitenlandse studenten moeten China uit

De maatregel zou van ‘hogerhand’ komen, maar de precieze reden is onduidelijk. Eerder verscherpte het land de inreismogelijkheden voor toeristen en zakenlieden uit het buitenland.

De Nuffic, de organisatie voor internationale samenwerking in het hoger onderwijs, is verbaasd over de aankondiging. ‘Het is bekend dat ze nerveus zijn vanwege Tibet, maar dit is een raar bericht’, zegt een woordvoerder.

De Duitse onderwijsminister Annette Schavan reist momenteel rond in China. Het Duitse DPA, dat in haar kielzog in China vertoeft, maakte het nieuws van de uitzetting wereldkundig. ‘Zelfs als je je studie in september vervolgt, moet je Beijing in juli en augustus verlaten’, citeert het persbureau een woordvoerder van de Beijing University.

'Wij weten nog van niks', zegt Patricia Gijzen van het International Office desgevraagd. Volgens haar zijn er ook geen meldingen binnengekomen bij de Avans School of International Studies in Breda. Deze academie heeft de meeste studenten in China zitten.

Volgens het Chinese ministerie van onderwijs studeren 190.000 buitenlandse studenten uit 188 landen in de Volksrepubliek, waaronder enkele tientallen uit Nederland. [GR/HOP, AR]