Goed doen voor de maatschappij

‘Om ervoor te zorgen dat het Rode Kruis allochtonen en jongeren aantrekt, gaan we promotieteams opzetten. Wij onderzoeken voor de organisatie hoe zo’n team eruit moet zien. Bovendien helpen we bij het vinden van mensen voor het team en de activiteiten die zij doen’, vertelt Léonie Aarts die samen met Tessa Molenaar en Juul Willemsen aan het afstuderen is.

Dus om vrijwilligers te krijgen, moeten er eerst leden voor het promoteam worden geworven? ‘Ja, zonder promotieteam geen bekendheid en zonder bekendheid geen nieuwe vrijwilligers’, antwoordt Molenaar.

De drie willen jongeren overhalen om promotie te gaan doen voor het Rode Kruis. ‘Het staat bijvoorbeeld goed op je cv. En het promoteam geeft je de ruimte en mogelijkheden om competenties te verbeteren’, zegt Molenaar.

Jongeren hebben vaak weinig tijd, maar willen zich wel af en toe inzetten voor de maatschappij zo denken de Social Work studenten. ‘Daarom is er ook niets verplicht. Je kunt een keer meedoen met het promoteam of tien keer’, zegt Aarts. ‘Maar natuurlijk wil je ook een groep mensen die meer willen doen.’

Mensen benaderen via e-mails of posters werkt niet zo goed als de persoonlijke benadering, zo denken ze alle drie. ‘Door het persoonlijke contact kun je mensen eerder overhalen’, vindt Molenaar.

Het is de bedoeling dat het promoteam aanwezig is bij activiteiten zoals Koninginnedag en Breda Barst. ‘We gaan ook met een standje op hogescholen staan. Maar als leden van het promoteam zelf een leuke activiteit willen organiseren, mag dat natuurlijk ook. Graag zelfs’, zegt Molenaar.

Naast vrijblijvendheid is de gezelligheid een ander aspect waarmee de drie studenten jongeren willen overhalen. ‘Na een evenement met zijn allen naborrelen of gewoon samen op stap gaan. Het gaat toch ook om de sociale contacten’, zegt Aarts.

Wil je meer informatie over het promotieteam kijk dan op www.promoteamrk.hyves.nl of mail naar rkbreda@orange.nl. [AR]