Gratis suikerspinnen en een judocoach

‘Heb je genoeg gehoord?’ Vroeg Van der Geest aan een student die de benen nam. ‘Ik moet naar de les’, verklaarde de student. Dat was de judocoach niet gewend: publiek dat af en aan kwam tijdens zijn verhaal. Hij zag tientallen studenten langskomen, maar weinigen bleven luisteren. ‘Optreden is nog niet zo eenvoudig hier. Ze staan in de rij voor een suikerspin en die Van der Geest krijgen ze erbij’, merkte hij op.

Van der Geest zag er de uitdaging wel van in en probeerde zich er niet aan te storen. Hij hoopte aanwezige studenten te inspireren met verhalen over zijn carrières in het bedrijfsleven en de topsport. De coach gaat al vanaf ’92 naar de Spelen.

De workshop ‘Olympische mentaliteit’ was een idee van studentenvereniging Animoso en Ernst & Young, sponsor van de Olympische Spelen. Van der Geest kon lekker ouwehoeren over zijn werk als ondernemer (eigenaar van twee sportscholen), maar natuurlijk vooral over zijn passie: judo. En zijn ‘kleine kindje’ Dennis, de judoka van 130 kilo.

De sportverhalen deden het het beste. ‘Ik heb meer gewonnen dan Rinus Michels’, schepte hij op. Toegegeven, met drie wereldtitels, drie Olympische medailles en negen Europese Kampioenschappen voor zijn pupillen, komt hij een heel eind. Gedrevenheid was zijn thema, want dat moet je hebben om iets te bereiken in bedrijfsleven of topsport. De ‘bedrijfskundige’ verhalen vielen minder in de smaak.

‘Het meeste heb ik al gehoord’, sprak Steijn Spreij, derdejaars Commerciële Economie. Hij viel, zoals velen, halverwege het verhaal van Van der Geest binnen. Daarvoor had hij les. Toen de student aankwam, ging het na een tijdje niet meer over sport. Hij had het nog druk met huiswerk en koos er daarom voor om weg te gaan. ‘Zijn ervaringen zijn leuk en interessant om te horen. Verhalen over communiceren is organiseren en twee keer per jaar evalueren, heb ik vaker gehoord. Het is jammer dat de deuren open staan en dat de studenten stoort die aan het luisteren zijn.’

Milan van de Burgt, eerstejaars Rechten, hield aan de loting na de workshop een halfjaar gratis sporten over. Ook al was zij niet de hele tijd in het atrium aanwezig. ‘Ik heb twee keer een half uur gezien. Tussendoor moest ik even iets voor school doen. Maar het was wel interessant!’ [EvG]