Houdbaarheid tentamens zaak van instelling

Studenten aan de Faculteit Managementwetenschappen moeten voortaan binnen vijf jaar hun bachelordiploma halen; daarna zijn ze hun studiepunten kwijt. Het faculteitsbestuur wil hiermee bereiken dat studenten sneller afstuderen.

Gealarmeerd door een artikel in het studentenblad ANS vroeg SP-kamerlid Jasper van Dijk de minister of deze maatregel wel door de beugel kan. Plasterk antwoordde dat het ‘niet alleen aanvaardbaar’ is, maar dat de instellingen ‘zelfs verplicht’ zijn om de geldigheidsduur van tentamens te bepalen. Die moeten worden vastgelegd in de onderwijs- en examenregeling (OER).

De regeling leidt onder Nijmeegse studenten tot discussie. Studentenvakbond AKKU is tegen omdat het een barrière betekent om buiten de opleiding bestuurswerk te doen, meldt het studentenblad. De opleidingscommissie van bestuurskunde heeft het plan al goedgekeurd. [GR/HOP]