Terug naar overzicht

Onderwijsdag: verrast door lectoratenfilm

Bart Coolen, docent van de Academie voor Bouw en Management in Tilburg, vindt het thema van de ochtend, de lectoraten, goed gekozen. ‘De lectoren zijn belangrijk om nieuwe kennis te genereren’. Meerdere bezoekers waren verrast door de film over de lectoraten die ’s ochtends werd getoond. Ook waren er workshops over het onderwerp.

‘Het is veel te weinig bekend wat de lectoraten doen’, vindt Bert Frissen, medewerker van het Leer- en Innovatiecentrum. Zelf dacht hij dat Avans zo’n zeven, acht lectoraten heeft. Het zijn er vijftien. Ook docent Harry de Vries van de Academie voor Algemeen en Financieel Management raakte ‘een paar vooroordelen kwijt’. ‘Ik dacht altijd dat ze lekker in schaal 14 een beetje onderzoek deden. Maar het is wel meer.’

 

Het Atrium van Avans in Den Bosch zat gisterochtend met meer dan vierhonderd bezoekers goed vol. Zij kregen lezingen en een film over lectoraten voorgeschoteld. De film toonde voorbeelden van lectoraten die Avans in huis heeft. Zoals Industriële Automatisering dat meewerkte aan de ontwikkeling en verbetering van de grootste scheepsschroef ter wereld, die gemaakt wordt bij het bedrijf Wärtsilä (voorheen Lips) in Drunen. Ook studenten waren daarbij betrokken.

 

Daarna waren er workshops. Bijvoorbeeld ‘Veiligheid in de gerechtsgebouwen in 2020’. Docenten Jack Bergman en Henk Hulsen van het Expertisecentrum Veiligheid legden daarin uit wat de meerwaarde is van onderzoek doen voor een lectoraat. ‘Docenten doen kennis op. Ik weet nu hoe de rechterlijke macht in Nederland werkt’, zei Bergman. ‘Dat kan ik weer gebruiken in mijn lessen. Wat we studenten vertellen is inhoudelijk en actueel.’

De beste workshop van de dag bleek van het lectoraat Industriële Automatisering, met lector Joannes Colette en docent Robert Plat in de kenniskring. Zij kregen daarvoor de innovatieprijs van Avans. Die prijs hadden zij volgens de studentenjury vooral te danken aan het enthousiasme waarmee zij over hun onderwerp vertelden. Plat nam de prijs van 2000 euro, bedoeld voor de academie, in ontvangst. [PM, SW]

Meer lezen?