Studie in buitenland vooral goed voor jezelf

Dat staat in een artikel op ScienceGuide over een onderzoek van lector Maarten Regouin van de Hanzehogeschool naar de meerwaarde van een buitenlands verblijf tijdens de studie. Meer dan 95 procent van de studenten zegt dat zij zich in het buitenland persoonlijk hebben kunnen ontwikkelen. Minder dan de helft van de respondenten zegt ook vakinhoudelijk veel hebben opgestoken.

Volgens Regouin kan het effect van een verblijf over de grens vergroot worden door een betere en meer gerichte voorbereiding. Hij pleit voor persoonlijkheidstrainingen en vindt het belangrijk dat studenten weten hoe ze in het buitenland aan hun beroepscompetenties kunnen werken.

Studenten die voor hun studie een periode naar het buitenland gaan, verblijven meestal in Spanje, Groot-Brittannië of Australië om daar ook de taal beter te leren spreken. Voor internationale stages kiest 60 procent voor de Antillen, Suriname, België of Zuid-Afrika. [MK]