Studievoorlichting in eigen taal

Veel ouders van allochtone scholieren hebben zelf niet gestudeerd en zijn dus niet goed thuis in het Nederlandse hoger onderwijs. Toch hebben ze invloed op de studiekeuze van hun kinderen. Veel studenten van Turkse en Marokkaanse afkomst kiezen op advies van hun ouders voor studies die opleiden voor duidelijke beroepen als arts, advocaat of ingenieur.

Door ook studievoorlichting te geven in het Arabisch, Turks en Berbers hopen de Utrechtse instellingen ouders te laten zien dat er meer studierichtingen zijn waarin prima baankansen liggen.

Voor de speciale voorlichtingsavond kunnen de Utrechtse instellingen rekenen op hulp van de Marokkaanse consul. Ook het Turkse D66-kamerlid KoÅŸer Kaya is present.

Het initiatief is overigens niet nieuw: eerder organiseerde de Haagse Hogeschool al bijeenkomsten waar allochtone ouders in hun eigen taal werden voorgelicht. [TdO/HOP]